![]() |
|
|||
Nacka Miljövårdsråd | ||||
Nacka 2016-10-28 |
Till: |
Regeringskansliet Näringsdepartementet N2016/04909/TIF Enheten för transportinfrastruktur och finansiering Att: Departementssekreterare Gunilla Renbjer 103 33 Stockholm n.registrator@regeringskansliet.se |
Just nu pågår upprustning av cykelbanan till god standard från Skurubron till Ektorp. Från en punkt just utanför Trafikverkets vägplan för ny Skurubro till Ektorp kommer det att bli en bred cykelbana med god sträckning. En cykelbana av god standard planeras på Värmdövägens södra sida hela vägen till Danvikstull, smal cykelbana finns sedan tidigare. Öster om Skurubron avser man att bygga ut cykelbanan på Värmdövägens norra sida till god standard.
Enligt den regionala cykelplanen som Trafikverket utarbetat i samarbete med andra myndigheter och organisationen ska det skapas ett regionalt nätverk av regionala huvudcykelstråk av god standard, däribland Värmdöstråket (Slussen-Gustavsberg). Se information på Trafikverkets webbsidor på http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/Regional-cykelstrategi/ .
Skulle cykelbanan byggas på det sätt Trafikverket planerat i Vägplanen skulle detta sabotera vad Trafikverket m.fl. planerat för i den regionala cykelplanen. Ett regionalt cykelstråk utbyggt till god standard utom i en skarp kurva vid Skurubron skulle vara en skandal, särskilt som det här inte finns något hinder för att med en jämförelsevis mycket måttlig kostand utforma cykelbanan enligt god standard.
Se bifogade brev från Zacharias Elinder, Ordförande i Cykelfrämjandet Storstockholm. Brevet ligger även på webben som http://www.nackamiljo.se/cykelframjandetskurubro.pdf .
Sträckningen av cykelbanan på Skurusidan enligt av Trafikverket fastställd vägplan skulle utgöra ett livsfarligt hinder på det regionala cykelstråket Värmdöstråket och måste planeras om så att kurvan blir mjukare.
För Nacka Miljövårdsråd
Jan Åman | |
ordförande |
Nacka Miljövårdsråd
|
Telefon:
|
E-mail:
|