|
|
| |
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och
religiöst obunden förening med både enskilda personer
och ett stort antal nackaföreningar (bostadsföreningar,
idrottsföreningar m.fl.) som medlemmar. Miljövårdsrådet
ska verka för en god boende-, arbets-, trafik- och
fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala
planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969. Hemsida:
http://www.nackamiljo.se/.
|
|
|
Nacka Miljövårdsråd |
|
|
|
|
Nacka 2009-06-17 |
|
Miljö- och Stadsbyggnadsnämnden
KFKS 2006/622 214
Planenheten
Nacka kommun
131 81 Nacka
Vägverket Region Stockholm
Att: Marianne Eriksson
171 90 Solna
Kopia:
Stockholms Stadbyggnadskontor, Registraturet, Box 8314,
104 20 Stockholm
|
Remissvar beträffande Nacka kommuns remiss om
detaljplan för trafikplats Skrubba-Lindalen, väg 229 och
Ältabergsvägen, del av fastigheten Erstavik 6:1 m fl
samt Vägverkets remiss om arbetsplan med miljökonsekvensbeskrivning
för ny trafikplats Skrubba-Lindalen
Enligt förslaget avser man att "gräva ut" vägporten så att fri
höjd ökar från nuvarande 3,5 m till 4,7 m. Detta skulle vara en fördel
för trafik med höga bilar men kommer rimligen att leda till att
rondellen söder om Tyresövägen med intilliggande delar av på- och
avfart, Töresjövägen och Skrubba Malmväg (söderut från trafikplatsen)
kommer att skäras ned mycket kraftigt i omgivningen. En något
måttligare säkning av vägarna skulle vara en klar fördel för
naturvärden och för gåendes tillgänglighet till naturen.
Det är för bedrövligt att det i kommunens material helt saknas
höjduppgifter på planerade vägar. Nordligaste delen av Skrubba Malmväg
kommer enligt förslaget uppenbarligen att ligga i ett nedsänkt dike
som kommer att utgöra ny barriär för friluftslivet i likhet med
Tyresövägen.
Avfarten från Tyresö mot mot trafikplatsen kommer att förstöra
stigen (markerad på detaljplanen) som leder upp i riktning mot
Ältaberg, Nackas högsta berg (82 m). Givetvis kommer efter en planerad
utbyggnad av Södra Hedvigslund ännu fler att söka sig i denna
huvudsträckning upp mot berget. Det är därför synnerligen viktigt att
det efter vägbygget lämnas lämplig plats för en stig bredvid avfarten,
annars kan man anta att det istället kommer att bli livlig gångtrafik
på själva avfartens körbana. Det förefaller som att passagen utanför
bullervallen kommer att få ett besvärligt brant parti vilket inte är
fallet för den nuvarande stigen.
På detaljplanen saknas cykelbanan utefter Ältabergsvägen trots att
den är nämnd i texten, cyklebanor utritats i passagen under motorvägen
och på Skrubba Malmväg (söderut från trafikplatsen) samt att denna
cyklelbana utritats på vägverkets plan över trafikplatsen.
Det är väsentligt, särskilt med tanke på förväntad trafikökning på
Ältabergsvägen, att den gång- och cykleväg som planeras vid själva
trafikplatsen inte slutar i anslutning till trafikplatsen utan att det
regionala cykelstråket "Tyresöstråket" snarast binds samman med
separat bana från nuvarande slut vid Flatenbadet utefter Flatenvägen
och Ältabergsvägen till denna trafikplats. Detta är en fråga för
Stockholms och Nacka kommuner samt Vägverket. Vi finner det
anmärkningsvärt att denna gång- och cyklelväg utmed Ältabergsvägen som
ingick i Nacka kommuns startpromemoria nu inte länge ingår i denna
plan.
Vidare är det väsentligt att bygga om korsningen vid Ekstuben
(Ältavägen/Oxelvägen/Ältabergsvägen) till en mer trafiksäker standard,
t ex en rondell.
För Nacka Miljövårdsråd
Detta remissvar har lagts ut på webben som
http://www.nackamiljo.se/samrlask.html
|
Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31 Älta
|
|
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 55378743
|
|
|
|
|