Överklagan av bygglov för kvarter 1, Älta centrum, Nacka Älta 19:1 och 25:1, dnr B 2021-298.Nacka Miljövårdsråd yrkar på att det bygglov beviljats av Nacka Miljö- och stadsbyggnadsnämnds myndighetsutskott 2021-05-19 § 40 för nybyggnad av flerbostadshus upphävs. Grunder för överklagandet är att Myndighetsutskottet genom att "i förväg" bevilja bygglov inte gjort någon bedömning av de invändningar som framförts från Miljövårdsrådets sida gentemot detaljplanens trafiklösning. Kommunen har genom beslutet frångått planprogrammet från 2015 där Älta torg förutsattes vara i princip bilfritt och istället antagit en detaljplan och ett bygglov för kvarter 1 som medför omfattande biltrafik över Älta torg samt att kommunen antagit detta utan att invänta att Trafikverkets Åtgärdsvalsstudie (ÅVS) skulle bli klar. Miljövårdsrådet anser att trafiklösningen i detaljplanen för Älta centrumkvarter och bygglovet för kvarter 1 har hanterats i strid med PBL och att bristerna mht trafikmiljön för gång- och cykeltrafikanter är så allvarliga att detaljplanen måste omarbetas. Nacka Kommunfullmäktiges beslut 2020-10-12 § 285 att anta detaljplan för Älta Centrumkvarter [Bilaga 1] har överklagats av Nacka Miljövårdsråd. I planprogrammet från 2015 [Bilaga 2] och i samrådsskedet från 2017-2018 [Bilaga 3] var Älta torg ett i princip bilfritt torg avsett främst för fotgängare med entréer till affärer och kulturlokaler runt torget. Till granskningen hade förslaget radikalt omarbetats med konsekvensen att Älta torg förvandlats till en livligt trafikerad korsning, uppenbart olämplig för lekande barn och inte attraktiv för utevistelse. Situationen grundar sig på att kommun och exploatör vid framtagande av planprogram och samrådsförslag ville göra Ältavägen till en stadsgata trots att den används för transport av farligt gods. I samrådsförslaget 2017 ingår ett "Underlag PM Trafikanalys" [Bilaga 4] som tydligt anger att man enligt samrådsförslaget avsett att anlägga två nya infarter från Ältavägen till planområdet och låta bostadhus gå ändra fram till Ältavägen.
Trafikverket ville bara ha en infart till området från länsväg 260, Ältavägen. Detta hade kunnat lösas i granskningsförslaget, som tidigare, med lokala vägar parallellt med Ältavägen vilket skulle ha minskat den för bostadsbebyggelse tillgängliga marken. För att inte behöva använda mark till lokala vägar blev konsekvensen att Älta torg i det slutliga planförslaget fått en helt annan funktion än som förespeglats i både planprogrammet och samrådsförslaget. Torget blir nu en trafikknut med en omfattande genomgående biltrafik medan platsen omedelbart söder om kvarter 1 blev en besvärlig knutpunkt med "serpentinvägsvändning" för trafik mot fastigheternas portar. För att förtydliga den stora skillnaden i trafiklösningen visar vi hur fordonstrafiken för access till byggnadernas entréer sker dels i planprogrammet och samrådsförslaget och dels i den nu antagna planen. Fordonsrörelserna är från Ältavägen till Östra Stensö radhusområde söder om detaljplanen, till Östra Stensös befintliga parkering (23 platser), till åttavåningshuset Oxelvägen 34-40 samt till den planerade lokalgatan norr om planerade kvarter 6. Givetvis måste dessa vägar användas vid bl.a. sjuktransporter, leveranser, sophämtning och flyttbilar etc. Trafiklösning enligt planförslaget och samrådsförslaget
Trafiklösning enligt antagen detaljplan och bygglov för kverter 1
SammanfattningMiljövårdsrådet anser att trafiklösningen i den antagna detaljplanen och bygglovet för kvarter 1 har hanterats i strid med PBL och att bristerna mht trafikmiljön för gång- och cykeltrafikanter är så allvarliga att detaljplanen måste omarbetas. Nacka Miljövårdsråd har redan i samband med granskningen av detaljplanen framfört att den omfattande biltrafiken på nya Älta torg är mycket olämplig och medför betydande olycksrisker för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning. Samrådsförslagets lösning med infart från Ältavägen söder om kvarter 1 var betydligt bättre. Miljövårdsrådet påpekade också i vårt granskningsyttrande att trafiklösningen i det omarbetade granskningsförslaget avvek helt från trafiklösningen som redovisades i planprogrammet från 2015 och samrådsförslaget från 2017 med konsekvensen att ett nytt samråd av detta skäl borde genomförts. I sitt granskningsutlåtande 2020-06-08 (sid 5) kommenterade kommunen bristerna i fråga om trafiklösningen på följande sätt: "Efter granskningen har justeringar av detaljplanens utformning som möjliggör en framtida infart från Ältavägen till planområdet vid lokalgatan, om en sådan möjlighet skulle öppna sig i framtiden. Vid en sådan möjlighet är detaljplanen anpassad för att kunna flytta vändplanen till den västra delen av lokalgatan. Trafiken över torget skulle i detta fall begränsas genom att biltrafik inte sker över den norra torggatan. En sådan lösning avses att prövas i den fortsatta dialogen med Trafikverket efter detaljplanens antagande." Kommunen synes alltså fullt medveten om bristerna i den valda trafiklösningen utan hänvisade till att dessa brister i stället får åtgärdas i dialog med Trafikverket efter detaljplanens antagande. Den självklara invändningen är att den tidigare beslutade men ännu inte redovisade åtgärdsvalsstudien tvärtom borde vägts in och påverkat den valda trafiklösningen. Nacka Miljövårdsråd anser sammanfattningsvis att
Bilagor:Bilagor 2-4 kan även hämtas från https://www.nacka.se/stadsutveckling-trafik/har-planerar-och-bygger-vi/sok-proj\ ekt-pa-namn/alta/alta-centrum-etapp-1
För Nacka Miljövårdsråd
Detta överklagande ligger på webben som http://www.nackamiljo.se/klaganaltackvarter1.html
|