Nacka Miljövårdsråds träd
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst obunden förening med både enskilda personer och nackaföreningar som medlemmar. Miljövårdsrådet verkar för en god boende-, arbets-, trafik- och fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala planfrågor. Nacka Miljövårdsråd bildades 1969.
Hemsida: http://www.nackamiljo.se/.
Nacka Miljövårdsråd
 
Nacka 2015-06-15




Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
MSN 2013/23-214
Planenheten
131 81  Nacka
registrator.plan@nacka.se

För kännedom:   Avdelningen för Miljö, Länsstyrelsen Stockholm
stockholm@lansstyrelsen.se




Synpukter på ICA Maxis parkering, planändring

Tillägg till PLANBESKRIVNING OCH PLANBESTÄMMELSER Ändring av del av "Detaljplan för Sicklaön 385:1 och 386:1 m.fl." (DP 272)

Sammanfattning

Nacka miljövårdsråd kan inte acceptera planförslaget i dess nuvarande form. Man ändrar formellt gällande plan inom två mindre fyrkanter men i själva verket ändras mycket annat inom och utanför planområdet allt för att förbättra för biltrafiken utan att andra trafikantgrupper och miljön som helhet beaktats.

Planförslaget har enbart fokus på biltrafiken

Det finns behov av en ny infart för biltrafiken till ICA Maxis parkering men övriga frågor i området är inte färdigutredda. Den kortfattade planbeskrivningen lämnar flera frågor obesvarade. Planförslaget i dess nuvarande form kan inte accepteras. Man ändrar formellt gällande plan inom två mindre fyrkanter men i själva verket ändras mycket annat inom och utanför planområdet allt för att förbättra för biltrafiken utan att andra allmänna intressen beaktas. Skvaltans väg har ett sort trafiktryck och en ny koppling till denna har stort allmänintresse. Minskar framkomligheten på Skvaltans väg alltför mycket ökar i stället trafiken på Värmdövägen genom Storängen. ICA Maxi är ett besöksmål för många och Skvaltans väg är viktig i kommunens vägnät. Enkelt planförfarande minskar allmänhetens möjligheter att informera sig om förändringarna och ge synpunkter i ett brett samråd.

Andelen bilburna kommer att minska framöver när Nacka bygger stad och får tunnelbana. Eftersom befolkningen ökar kvarstår dock en omfattande biltrafik även framöver.

Ett ekosystemperspektiv saknas

Planteringar som träd etcetera i och kring planområdet behöver beskrivas tydligare, lösningarna bör utgå från analys ur ett ekosystemtjänstperspektiv. De träd som tas bort ska ersättas och andelen hårdgjord mark skall inte öka. Den illustration som ingår i planbeskrivningen visar att 8 träd tas bort för den nya återvinningsstationen, 4 träd tas bort vid den befintliga infarten och 3 träd utanför planområdet vid den nya infarten. (Texten anger 3-5 träd som utgår vid den nya infarten.) Endast 4 nya träd illustreras allt som allt. Texten anger vagt att planens redan gällande bestämmelse behöver uppfyllas. Vad menas med detta? Nacka miljövårdsråd önskar en tydligare skrivning och en illustration som redovisar samma antal träd som idag i och kring parkeringen. Ett juridiskt bindande avtal som behandlar detta bör finnas innan planen ändras.

Exempelvis sedumtak på återvinningsstationen och kundvagnsbyggnaderna skulle kunna förbättra grönytefaktorn i området. Nivåerna ändras i kontinuerligt i området som är gammal sjöbotten. Hur detta påverkar avrinningen bör behandlas. Dagvattenfrågan är nära kopplad till andelen icke hårdgjord mark. Planförslaget ökar den hårdgjorda marken.

Problem för alla trafikantgrupper måste lösas

Gång- och cykeltrafiken i och kring planområdet är dåligt beskrivet och har inte lösts. Trafikmönstret för gående, cyklister och kollektivtrafiken har inte färdiganalyserats. Dagens problem och morgondagens behov för alla trafikantgrupper bör lösas. De gående som kommer från Per Hallströms väg, från bland annat busshållplatsen vid Storängen, leds i områdets södra kant mellan blivande återvinningsstation och via returstationens entré på en smal passage som måste analyseras och förbättras. Kunder som kommer till fots ska visas samma hänsyn som biltrafikanterna. Gångvägen mellan Rusta och Ica Maxi används en del av året som snötipp något som bör behandlas. Detta är ytterligare ett exempel på hur gångtrafiken inte prioriteras. Är det så att "Nacka bygger stad" i själva verket betyder "Nacka bygger bilstad" där andra trafikantgrupper och miljön som helhet får stå tillbaka?


För Nacka Miljövårdsråd




Jan Åman
ordförande

Detta remissvar finns på webben som
http://www.nackamiljo.se/icamaxiparkering.html



Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
08-7733283
E-mail:
jan@aman.se
www.nackamiljo.se