Nacka Miljövårdsråds träd Nacka 2014-06-27
Nacka Miljövårdsråd




Miljö- och stadsbyggnadsnämnden
KFKS 2012/685-214
Nacka kommun
131 81   Nacka
registrator.plan@nacka.se




Yttrande över utställd detaljplan för studentbostäder i Ektorp


Nacka miljövårdsråd vill betona dessa synpunkter:

  • Gröna tak förordas, med lämplig växtlighet.

  • Dagvattenfiltrering och dimensionering av magasin är väsentlig.

  • Extra ljudisolering nödvändig. Ljuddämpande stomkomstruktioner förordas. Akustisk planering är viktig. Dubbla bullerskydd förordas. Plantering av skyddande träd och buskar bör ske.

  • Tilluftsrening från partiklar och emissioner bör finnas.

  • Friskluftsintag bör förläggas längst bort från motorvägen.

  • Cykelbanorna bör rustas upp och kopplas till övrigt cykelnät.

  • Nacka Miljövårdsråd är positivt inställd till ambitionen att bygga hyresrätter och studentbostäder i Nacka, behovet förefaller vara stort, och kommunen domineras av villor och bostadsrätter, varför det är önskvärt med en bättre balans i bostadsutbudet. Det råder f n brist på studentbostäder och hyresrätter i kommunen, efterfrågan är betydligt större än tillgången. Vad gäller val av plats för dessa återstår dock att utreda lämpliga placeringar. Närboende använder det planlagda området för hundrastning, och har diskuterat att ansöka om anläggande av hundrastgård inom detta. Vi finner att detta vore en betydligt bättre placering. Vi avstyrker i första hand denna placering av bostäder.

    Vid genomgång av förelagda handlingar om dessa planerade studentbostäder och hyresrätter i Ektorp finner vi stor anledning att sätta ett frågetecken i kanten. Läget är mycket bullerstört, och hälsovådliga infraljud torde regelmässigt förekomma. Miljökvalitetsnormerna överskrids med råge vad gäller buller, och riskerar dessutom att överskridas vad gäller avgaser och hälsovådliga partiklar. Det finns dessutom betydande behov av säkerhetsmarginaler pga närheten till motorvägen, med katastrofrisker vid transport av farligt gods. Vi finner den närbelägna skolans placering som mycket anmärkningsvärd, rimligen bör inte en skola förläggas på en plats som denna, klassrum, utomhuslek och rastytor utsätts sannolikt också för både buller, partiklar och avgaser. Rimligen bör detta kontrolleras och motåtgärder vidtagas.

    Nacka Miljövårdsråd vill i första hand avstyrka bostadsbebyggelse i detta läge, men om bebyggelse trots detta planeras - med hänvisning till det stora behovet - skulle vi vilja se en lägre exploateringsgrad, längre säkerhetsavstånd och lägre byggnadshöjd, kombinerad med starkt bullerreducerande och infraljudsdämpande åtgärder. Särskild omsorg bör ges ventilationen, med avseende på var luftintag placeras och att adekvata luftfilter appliceras, samt att regelbunden och noggrann OVK genomförs, plus att uppföljande luftkvalitetsmätningar införs. Boendet bör dessutom vara tillfälligt.

    Vad gäller bullret anser vi också att en akustisk utredning och relevanta åtgärder för att avleda och reducera störande ljud bör vidtagas. Vid besök i området fann vi att trafikljuden uppe på berget upplevdes som mycket störande under kvällstid. Dagtid har vi ej haft tillfälle att besöka platsen, men rimligtvis är studenter för sina studier i behov av en lugn och relativt ostörd studiemiljö utan stressorer i form av kraftigt trafikbuller. Alla åtgärder som kan vidtagas bör också genomföras, men eventuellt inte helt belasta budgeten för själva bygget, möjligen kan trafikverket och kommunen bidra till åtgärder som kan bidra till en acceptablare boendemiljö om bostadsbebyggelse anses av nöden påkallad.

    Extra ljudisolering mot buller bör finnas i byggnaderna, särskilt med tanke på infraljud, och byggnaderna bör vara konstruerade så att stomljud inte förs vidare och basljud och infraljud inte förstärks akustiskt, vilket lätt sker vid vissa vinklar och yttre och inre rumsutformingar. Dämpning bör ske med avbärning så att ljud inte studsar inåt utan ut mot motorvägen.

    Ytterfasaderna kan med fördel vara dubbla och ha en luftspalt med ett dämpande avstånd till innerfasaden så att direkt ljud inte förs inåt. De bör vara utformade på ett bullerdämpande sätt, tex I bikakekonstruktion, och I ett bullerdämpande material. Bullerskyddet mot motorvägen bör dessutom vara utformat så att så lite buller som möjligt förs vidare, genom att bullervall, bullerplank anlägges, samt att buller- och partikelreducerande växtlighet tillföres I form av buskar och träd.

    Vi noterar att 50 permanentbostäder, i planbeskrivningen betecknade som ungdomsbostäder, avses att placeras inom området, förutom de 200 studentbostäderna, vilket vi inte helt vill tillstyrka. I ännu högre grad kan kvarboende permanentboende komma att utsättas för hälsovådliga effekter, i synnerhet som barn kan förekomma i högre grad än bland studerande. Barnfamiljer bör inte anvisas bostad i området om det bebyggs och bör ges förtur till annat och lämpligare boende i de fall där barn senare tillkommer.

    Vi tycker oss se en oroande tendens till större acceptans för avsteg från rekommenderade högstanivåer för buller och andra miljökriterier som bör beaktas vid bostadsbyggande. Dessa bör enligt socialstyrelsens utredning betraktas som de minimala kriterier som skall iakttas, och avsteg från dem vara ytterst sällsynta. När det gäller bebyggelse längs motorvägar ser vi avstegen som allt vanligare, vilket riskerar att de facto göra dem normbildande, vilket på sikt torde få allvarliga hälsoeffekter för berörda boende. Bostäder bör följaktligen ej placeras i direkt anslutning till större trafikleder.

    Tilluftsreningen bör möta ökade krav genom anläggandet av tredubbla filter I form av uppfångande partikelfilter, emissionsreducerande elektrostatiska filter samt kolfilter. Dessa filter bör tillses kontinuerligt och bytas ut då behov föreligger. Friskluftsintaget bör förläggas där luften är renast, längst bort från motorvägen.

    Vi ser förstärkt samarbete med Trafikverket och Miljödepartementet som en väsentlig åtgärd vid planeringen av ytterligare infrastruktur, och en bättre uppföljning av miljöproblem vid redan existerande trafikleder, samt att ett effektivt åtgärdsprogram genomförs för att minska miljlöbelastning och buller vid både existerande och planerade leder, inklusive åtgärder på fordons- och drivmedelssidan. Reducering av skadliga emissioner och skadliga partiklar, exempelvis HA-oljor och PAH i bildäcken samt dieselavgaser bör ägnas extra uppmärksamhet med tanke på ökad användning och den tunga buss- och lastbilstrafik som försiggår på intilliggande motorväg.

    Avrinnande dagvatten bör filtreras genom sandbädd i lämpligt belägen dagvattendamm som är tillräckligt stor. Samordning med övrigt dagvatten från området, som även det bör filtreras så att så lite som möjligt hamnar osedimenterat och ofilterat i Saltsjön. Sedimenteringsdamm bör finnas.


    För Nacka Miljövårdsråd


    Torgny Domeij

    Detta yttrande är utlagt på webben som
    http://www.nackamiljo.se/yttrstudentboektorp.html



    Nacka Miljövårdsråd
    c/o Jan Åman
    Plommongatan 9
    138 31  Älta
    Telefon:
    Hem: 7733283
    Arb: 55378743
    E-mail:
    jan@aman.se