|
|
| |
Nacka Miljövårdsråd är en partipolitiskt och religiöst
obunden ideell förening, bildad 1969, med både enskilda
personer och nackaföreningar som medlemmar. Miljövårdsrådet
verkar för en god boende-, arbets-, trafik- och
fritidsmiljö. Nacka Miljövårdsråd är remissorgan i kommunala
planfrågor.
|
|
|
Nacka Miljövårdsråd |
|
|
|
|
Nacka 2017-11-30 |
Remissvar angående Länsplan för regional transportinfrastruktur i
Stockholms län 2018-2029
Länsplanen bör förbättras i grunden
Länsplanen är svår att förstå. Den bygger på ett kortsiktigt ekonomiskt
perspektiv med bristande koppling till en bred och långsiktig planering för
Stockholmsregionen som också innefattar ett miljöperspektiv.
- Planen omfattar öar av projekt och delprojekt utan att
sammanhanget är tydligt.
- Ingen statlig finansiering av de två första stegen enligt
fyrstegsprincipen medges.
- Transportpolitikens hänsynsmål får bristande genomslag. Hänsynsmålet
handlar om säkerhet, miljö och hälsa. Särskilt målet om begränsad
klimatpåverkan anges vara viktigt men fossilfrihet som mål nämns inte
överhuvud taget.
- Kopplingen till RUFS är för oklar. Länsplaneprocessen borde knytas
närmare RUFSprocessen som en tydlig genomförandedel i denna.
- Stora kostnadsökningar i projekten förekommer mycket ofta och
resulterar i revideringar som senarelägger eller tar bort projekt från
planen. Trafikverket har ansvaret för underlaget.
- Objekt som är resultat av särskilda förhandlingar är ofta
förknippade med brist på planeringsmognad .
- Vissa projekt är inte förankrade i fysisk statlig och/eller kommunal
planering kopplad till miljöbalken utan är tekniska och kostnadsmässiga
bedömningar.
- Länsplanens koppling till den nationella planen bör
förtydligas.
Länsplanen och Nacka
Nacka finns med i länsplanen i form av trafikplatser och fjärde körfält
på Värmdöleden vid Nacka C. Även Skurubron på Värmdöleden ingår. Dessa
åtgärder på länsväg 222 planeras finansieras bl a av kommunala medel,
trängselskatt och vägplanepengar, Det år inte lätt att få överblick över
finansieringen i de tabeller som redovisas.
För att få pengar till cykelstråk samt kollektivtrafikåtgärder (i form
av kollektivfält på vägar samt satsningar på regionala och statliga spår)
bör en omprioritering ske.
Den regionala cykelvägen Ältastråket finns med som namngivet
objekt. Det är dock endast delar av stråket som byggs ut. Hela Ältastråket,
Värmdöstråket och Saltsjöbadsstråket bör fullföljas i närtid.
För att få medel till de satsningar som efterfrågats under tidigare
dialog behöver vissa vägsatsningar skjutas på. Berörda redovisar omfattande
behov av investeringar i länet och har tydligt fokus på
kollektivtrafiklösningar, effektiviseringsåtgärder och
cykelvägsinvesteringar.
Skurubron och ramperna åt öster vid Kvarnholmens trafikplats är de
projekt i Nacka som i första hand bör vänta utifrån behov och
hänsynsmål. Dessa medel kan istället investeras i klimatsmarta åtgärder i
kommunen.
Större föreslagna motorvägsprojekt som Östlig förbindelse skulle helt
förskjuta balansen mot privatbilism på bekostnad av satsningar på andra
investeringar som för kollektivtrafik och cykelvägar, leda till en
betydande ökning av den totala trafikmängden och omöjliggöra att uppnå
klimatmålen.
Hela Länsplanen bör revideras med samma principiella
utgångspunkter.
Planförfattarna är delvis självkritiska
Nacka Miljövårdsråd håller med länsplaneförfattarna om följande:
- Det är en bekymmersam utveckling eftersom kostnadsökningar tränger
bort nya investeringar, så länge regionen anser att beslutade åtgärder
ska genomföras. Det är av stor vikt att nya åtgärder har uppnått sådan
planeringsmognad att omfattande kostnadsökningar inte uppstår, vilket
inte alltid har varit fallet. Här finns ett gemensamt ansvar för
Länsstyrelsen som länsplaneupprättare, Trafikverket som
underlagsansvarig och kommuner och Landstinget som realistiska
kravställare.
Planprocessen behöver sannolikt förbättras i grunden. Länsplanen
2018-2029 styrs av resultatet från tre statliga förhandlingar som är
konstruerade på olika vis med olika uppföljningssystem.
Arbete med samlad konsekvensbedömning har löpt parallellt med arbetet
att ta fram en ny länstransportplan. Konsekvensbedömningen är en fristående
bilaga till länsplanen och innehåller såväl en miljöbedömning som en
bedömning av länsplanens konsekvenser för jämställdhet och
jämställdhet. Denna troliga felskrivning visar kanske dålig fokus på just
jämställdhet. En sammanfattning av det viktiga kring jämställdhet i
länsplaneperspektivet behövs. Vad gör länsplanen för jämställdheten?
Remissinstanserna förväntas svara på följande frågor:
- Innehåller Länsplanen relevant information för förståelsen av den
ekonomiska fördelningen?
Det räcker inte med detaljerade tabeller när själva
planeringssystemet är svårt att förstå. Det framgår att processen varit
rörig och att fördyringar och följdinvesteringar ger begränsat
handlingsutrymme att göra de nysatsningar som bl a klimatutmaningen
kräver.
- Har Länsstyrelsen utgått från rätt prioriteringsgrunder?
Omställning till ett fossilfritt transportsystem bör vara
utgångspunkten och påverka valet av investeringar. Länsstyrelsens
handlingsutrymme är begränsat. Andra statliga och kommunala organ har
redan gjort sina prioriteringar och då har miljömål fått begränsat
genomslag.
- Givet förutsättningarna (regeringens direktiv, ekonomiska ramar,
strategiska dokument med mera), har Länsstyrelsen prioriterat rätt
åtgärder?
Vad kan Länsstyrelsen göra när Trafikverket ger osäkra underlag?
När och hur de styrande besluten för objekten fattats är svårt att se
Det kan inte vara givet att staten inte satsar på de två initiala
stegen av fyrstegsprincipen i Länsplanearbetet. Förutsättningarna för
länsplanearbetet behöver förändras i grunden.
Prioriteringarna är fel, vi öskar att människan sätts främst
– dvs ett folkhälsoperspektiv. En intressant iakttagelse: Av de
som cykelpendlar idag i länet är större delen män i ålder 25-40 år. En
trolig förklaring till detta kan vara att kvinnor tvekar att ge sig ut
i trafiken. Hur kan det komma sig att det inte är jämställt hos
cyklisterna? Vart är den äldre generationen och varför cyklar de
ej?
Inte heller Miljömålen beaktas tillräckligt, där nollalternativet
borde vara norm, d.v.s. ingen ökning av koldioxidutsläppen trots ökad
trafik. En storsatsning på laddstopar i hela länet och större andel
till kollektivtrafik och cykelstomnätet vore önskvärt. Cykelpendlingen
måste vara ett konkurrenskraftigt alternativ till andra
färdsätt. Cykelplaneringen måste beakta fungerande på- och avfarter
till cykelstråken helt utan hinder som trottoarkanter. I andra länder
som Danmark och Holland planerar man för cyklarna först, sedan kanske
det får plats för någon med övrig trafik.
Bygg nya färdvägar med båtpendling och varför inte linbanor (se
Göteborg) som snabbt kan sättas upp och flyttas på allteftersom behoven
varierar över tid. Vi behöver tänka nytt! Titta på städer i framkant
för innovationer och miljömedvetenhet ex Barcelona eller San
Fransisco.
Det beskrivs att kollektivtrafiken är norm men då behöver
fördelningen förändras så att mer medel går till kollektivtrafiken. En
stor andel går till fordonstransporter oavsett om det är hål i asfalten
eller äldre åtaganden som ligger i botten på denna fördelningsplan så
får ej fordonsflottan fortsätta att bestämma utvecklingen. Även
jämställdhet ska råda i planen – men kvinnor åker kortare
sträckor än män och mer kollektivt än män, det betyder att vägarna
tas i anspråk av männen det är väl inte jämlikt? Om vi räknar i tid
eller km så är mycket kvar att göra till ett jämställt
transportsystem.
Det är även ojämlikt mellan Stockholm och övriga landet eftersom en
individ i länet tvingas använda en stor del av sin vakna tid till att
transportera sig till och från förvärvsarbete.
Stockholm kan synas orättvist – samtidigt är Stockholm motorn
i den ekonomiska positiva utveckling som de utanför staden drar nytta
av, medans individen får betala både med sin tid och sina pengar.
Statens stöd och ansvar bör stå i paritet med regionens del av den
ekonomiska utvecklingen.
Konsekvensbedömningen redovisas summariskt och har inte kunnat
följas beroende på flertalet faktorer som historiska åtaganden,
politiska direktiv osv. Det är inte ok – länsstyrelsen gör en
utredning som sedan inte följs. Detta arbetssätt gynnar inte
länsinnevånarna.
För Nacka Miljövårdsråd
Detta yttrande finns som
http://www.nackamiljo.se/transportinfrastruktur.html
|
Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31 Älta
|
|
Telefon:
08-7733283
|
|
|
|
|