Nacka Miljövårdsråd
|
Nacka 1999-03-08 |
|
Till
Miljö & Stadsbyggnad
Att: Gisela Tibblin
Nacka kommun
131 81 Nacka
Fax: 7189454 |
Remissvar beträffande Kvalitetsprogram för "Nackas norra kust"
Nacka miljövårdsråd vill inledningsvis ge ros för att
detta översiktliga planeringsförslag utarbetats.
Miljövårdsrådet ger ris därför att det vid fjärde seminariet
efterfrågade och utlovade femte seminariet inte har hållits ännu!
Vi tror att ett lämpligt sätt att använda tid och resurser vore att efter
analys och utvärdering av seminarieresultaten göra en relativt snabb och
preliminär bearbetning, vilken presenteras och behandlas i ett femte
endagsseminarium av de deltagare som tidigare inbjudits. Denna bearbetning
har i stället givits en slutgiltig form och har dragit ut på tiden.
Vi som har deltagit i seminarierna och därmed givit underlag till
föreliggande remissförslag ombeds nu att var för sig yttra oss.
Planeringen missar härmed möjligheten att befästa och förtydliga
seminariedeltagarnas samsyn i de övergripande linjerna och i följdriktiga
rekommendationer för delområdena.
Vi efterlyser
1) Förtydliganden i form av kartor och elevationer så att
bebyggelsegränser, naturmarksområden, bevarade silhuetter och landmärken
mm framgår. Där en precisering av detta slag inte är önskvärd kan
mellanzoner markeras och ges den önskade verbala förklaringen.
2) Ett inskjutet planeringsskede som inleds med ett förberett
seminarium där samrådsdeltagarna inbjuds och får hjälp att uttrycka
samstämmiga förtydliganden enligt punkt 1 och avslutas med bearbetning
och presentation i ett nytt remissförslag.
Kvalitetsprogrammets status
Under rubriken "Arbetet med kvalitetsprogrammet" sägs att "syftet med
seminarierna var att skapa en gemensam kunskapsbas för diskussionen
kring...". Formuleringen förringar betydelsen av seminarierna.
Deltagarna uppfattade ett vidare syfte nämligen att faktiskt identifiera
värden och formulera riktlinjer för deras hävd. Vi antar att det föreligger
ett genuint politiskt intresse att tillgodose de kulturhistoriska,
stadsbildmässiga och biologiska mål så som de formulerats av
seminariedeltagarna. Då bör detta framgå av texten.
I förordets femte stycke står det "Programmet skall tjäna som stöd
(vår kursivering) för den fortsatta planeringen i området ..." Vi tror
att samtliga institutioner och föreningar som främst arbetar med miljö-
och kulturfrågor och som har deltagit i kvalitetsplanearbetet menar att
programmet skall vara styrande för den fortsatta planeringen i
området. Det står vidare "Avsikten är att ... kvalitetsprogrammet sedan
kontinuerligt uppdateras (vår kursivering) i samband med
översyn/omarbetning av kommunens översiktsplan". Helt grundläggande för
kvalitetsprogrammets värde är att det kan fungera som styrmedel för de
ambitioner som är dess grund. Programmet kommer inte "tjäna som stöd
för den fortsatta planeringen" om "övergripande riktlinjer" och
"rekommendationer" inte innebär krav som detaljplanering och
byggnadslovsgivning skall underordnas och inte heller om
"kvalitetsprogrammet sedan kontinuerligt uppdateras" utan samråd med
och insyn från alla dem som format planen.
Kvalitetsvärdering
I utredningen står (början av tredje stycket av förordet, sid 5):
"Vad som är kvalitet bygger ytterst på värderingar som växlar över
tiden". Människan som biologisk varelse måste underordnas naturens
lagar, dessa är överordnade om en långsiktig hållbar utveckling ska
nås, d v s om en ekologisk-ekonomisk balans ska råda mellan intäkter
och utgifter av naturkapitalet. Naturens lagar är inte förhandlingsbara
och Miljövårdsrådet anser att naturmiljön här i detta speciella område
måste ha största vikt och inte som det står i inledningen av
fjärde stycket att den skall vägas mot intresset att ta till vara
och utveckla hus och mark.
Symptomatisk är beskrivningen i fjärde stycket på sid 7 där fokuseringen
görs på byggnaderna: "Bebyggelsen är samlad i klungor mellan vilka naturen
framträder med vegetation och branta bergssidor". Naturen är själva basen
för människans och de levande organismernas existens!
Styrmedel i plangenomförandet (sjätte stycket sid 10)
Miljövårdsrådet anser att även "kvalitetsfrågor och detaljlösningar"
skall regleras i detaljplanen. Vi anser att ett miljöprogram alltid
skall regleras i detaljplanens bestämmelser och att dessa skall vara
förpliktigande för exploateringsavtalet. Det skall alltså vara
detaljplanens bestämmelser som ska vara styrande för planens genomförande
och icke som författarna föreslår att väsentliga delar skjuts över
till exploateringsavtalet. Vad finns det för anledning att undervärdera
detaljplaneinstitutet och låta detta bli underornat exploateringsavtalet?
En detaljplan är en överenskommelse mellan medborgarna, politikerna och
myndigheten, medan ett exploateringsavtal tecknas mellan byggaren och
uppdragsgivaren. Är det Nacka kommuns intentioner att omkullkasta
detaljplanens demokratiska dignitet?
Övergripande riktlinjer för bevarande och utveckling av Nackas
norra kust
Landskap (sid 13): Här anser vi att den befintliga vegetationen
med dess organiska jordskikt skall betraktas som en känslig, till
Ekoparken gränsande del, och räknas som en organisk del av den gröna
struktur som bildar en s k ventilations- eller luftkorridor
och utgör en länk i den gröna skogliga kedjan från skärgården in
till stenstaden. Inte någonstans bland de övergripande riktlinjerna
har det ekologiska synsättet inkorporerats i konkret form. Hur tänker
man sig att "bevara och utveckla (vår kursivering) de
grönområden som finns"? Vad menas här med utveckling? Betyder
det parkering, exploatering, parkområde eller vad menas?
Grönområdena påverkas direkt och indirekt av hur omgivande
areor behandlas, om marken förseglas, om vattenflöden blockeras, hur
dagvatten från tak och parkeringsplatser styrs.
Övriga riktlinjer saknar konkretisering, t.ex. (fjärde stycket
sid 13) "Hela området exponerar sig mot inloppet till Stockholm...
vilket också ställer höga krav på placering och utformningen av ny
bebyggelse". Detta är vackra ord men inte konkretiserade.
Miljövårdsrådet vill se tydliga riktlinjer.
Vad menas exempelvis med (andra stycket sid 14): "Ny bebyggelse skall
vara representativ och unik (vår kursivering)." Representativ
för vad då? Vad menas med unik?
Bland övergripande riktlinjer saknas exempel på hur kretslopp
ska kunna nås, hur dagvatten ska hanteras, hur de nya byggnaderna
placeras i relation till exempelvis passiv energihushållning, vilka
material som ej får användas av hänsyn till miljön o s v.
Rekommendationer Danvikstrand (sid 22):
"att det glesa, varierande och förhållandevis småskaliga
bebyggelsemönstret bibehålles vid ny exploatering". Vi anser att
rekommendationen är allför vag och inte värdig en miljö som klassas
som riksintressant.
Rekomendationer Gäddviken, Bebyggelse (sid 35):
"Vid gestaltning av ny bebyggelse måste stor hänsyn tas till hur
området upplevs från Svindersviken." Vi anser inte att det räcker att
skriva att "stor hänsyn" måste tas, här krävs en landskapsanalys och
inte bara vackra ord som kan vara föremål för subjektiv tolkning.
Slutsats
Miljövårdsrådet anser att "Nackas norra kust", det riksintressanta
inloppet till Sveriges huvudstad, är värd en analys som verkligen
ger stöd till den fortsatta planeringen av området. Vidare kräver
vi att det utlovade femte seminariet skall komma till stånd.
För Nacka Miljövårdsråd
Jan Åman
ordförande
Detta remissvar har lagts ut på webben som
http://www.aman.pp.se/nmr/norrkust.html
|
Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31 Älta |
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 164632 |
Telefax:
Hem: 7732313
Arb: 347817 |
E-mail:
ja@physto.se |