Nacka 2003-12-17
Nacka Miljövårdsråd




Områdesnämnden Sicklaön
Nacka kommun
131 81   Nacka
Fax: 7189454



Yttrande över utställd detaljplan för del av Sicklaön, Nysätra, Nackanäsvägen.


Nacka Miljövårdsråd är mycket positiva till förslaget i stort, vi har vid ett flertal tillfällen i remissvar framhållit att ett allvarligt problem är att Nackas cykelvägnät inte är sammanhängande, med just denna sträcka som det tydligaste exemplet.

Vi finner problemen med cykeltrafiken genom Nysätra så allvarliga att man snarast med lite färg på gatan och ett par skyltar bör klargöra för cyklister och bilister hur cyklister som kommer in i Nysätra via cykelbanan på Nackanäsbron skall fortsätta sin färd. Vi instämmer i den kritik som riktats mot detta område från cykelfrämjandets, vägverkets och kommunens Cykelvägsanalys Nacka 2002 - grupp 4.

Vi finner det alltjämt anmärkningvärt att det inte till kommunens förslag till detaljplan medföljer en illustrationsplan där det framgår hur vägen är tänkt att se ut efter ombyggnaden, ett sådant material fanns ju i med Vägverkets remiss. Vi antar att de förslag som Vägverket tidigare presenterat gäller även från kommunens sida.

En viktig aspekt som inte tillgodoses av förslaget men som diskuterades på Vägverkets samrådsmöte 26 november 2002 är att en hel del av cykel- och gångtrafiken från Nackanäs vill fortsätta på Nysätravägens västra del för att runda Kyrkviken mot centrala Nacka och omvänt, med denna väg slipper man mycket besvär med biltrafik. Därför måste man i anslutning till den västra av Nackanäsvägens båda korsningar med Nysätravägen anlägga en plats lämplig inte bara för gående utan även för cylister att korsa Nackanäsvägen.

Den rondell som i Vägverkets förslag föreslås i korsningen mellan Nackanäsvägen, Planiavägen och Gillevägen är bra ur synpunkten att få ned hastigheten på biltrafiken, men vi är oroliga för att den täta busstrafiken från Nackanäsvägen mot Gillevägen kan få problem. Enligt huvudförslaget måste bussarna, huvudsakligen långa ledbussar, först svänga höger för att sedan köra ett halvt varv vänster genom en mycket snäv rondell och slutligen svänga kraftigt höger igen. Eftersom kurvradien är nära gränsen för vad en ledbuss klarar kan man befara att en buss som kommer in obetydligt fel i rondellen kan tvingas backa och få försöka igen. Vi är alltjämt oroliga för att busstrafiken inte skall fungera väl när snöröjningen är ofullständig eller när en bil eller ett föremål (tillfälligt) uppställts i rondellens ytterområde. Man bör därför överväga Vägverkets alternativa förslag med en trevägskorsning (i princip som nu) men istället på annat sätt utforma platsen så biltrafiken tvingas sakta in.

Till sist finner vi det anmärkningsvärt att utställningsförslaget inte lagts ut på kommunens webbsidor, där fanns under utställningstiden endast samrådsförslaget.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.aman.pp.se/nmr/nackanasv3.html

Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 161039
Fax:
Arb: 163969
E-mail:
jan@aman.pp.se