Nacka Miljövårdsråds träd Nacka 2004-03-03
Nacka Miljövårdsråd


Kommunstyrelsen
Stadsbyggnad
Nacka kommun
131 81   Nacka
Fax: 7189454


Remissvar angående detaljplan för Nacka Marinstad, Sicklaön 13:1 m.fl.


Inledning

Nacka Miljövårdsråd avstyrker förslaget till "Nacka Marinstad".

NMR instämmer i att området är skräpigt och att allmänheten självklart bör få tillgång till strandområdet. Däremot anser vi att kommunen har andra möjligheter att få detta till stånd än utbyggnad enligt "Nacka marinstad".

Vi är avvisande till tanken att ianspråkta Storstockholms vattenspeglar, som är Stockholms stora tillgång. Likaså skall den gröna kusten bevaras. Vi är också emot exploatering av hela området norr om motorvägen. Sitt läge nära motorvägen till trots är hela branten idag ett orört naturområde med rikt växt- och djurliv. Det är dessutom förvånansvärt ostört av buller och avgaser från motorvägen.

Med tänkt utformning tycks "Nacka marinstad" planeras vara ytterligare ett tillskott av exklusivt boende för välsituerade, som dessutom genom att bo på vattnet slipper ifrån fastighetsskatten. Nacka kommun saknar idag billiga lägenheter för mindre välsituerade, i alla åldrar, som inte har möjlighet att äga sin bostad. Det vore önskvärt att kommunen i stället tillstyrkte planering för sådant boende.

Det är över huvud taget tveksamt att bygga bostäder på vattnet i det klimat som vi har i Stockholsmtrakten. Att jämföra med Amsterdam som dels ligger betydligt längre söderut, dels på grundare vatten, dels lider brist på mark, är olämpligt. De olägenheter som läget medför cirka åtta månader varje år (dålig tillgänglighet, isolering, mörker, fukt) kan också göra även dessa lyxbostäder svårsålda.

Om bostadsprojektet ändå skulle sättas i verket har vi följande synpunkter: För att inte binda upp användningen av området skall vattenrummet och strandområdet ha en gemensam ägare som hyr ut husbåtar eller lägenheter på begränsad tid. I de fall tomtplatser hyrs ut är det viktigt att det även här ingår en tidsbegränsning.


Allmänt

Syftet med planarbetet är att skapa "ett attraktivt bostadsområde för permanent boende på vattnet".

Planområdet ingår i tre områden av riksintresse: farleden, kulturmiljövården samt kustomrdået och skärgården. Området är mycket intressant ur naturvärdessynpunkt eftersom inga nämvärda avverkningar har skett på flera hundra år. Strandskydd gäller dels 100 meter från stranden upp på land, dels 100 meter ut i vattnet.

Området ska enligt den antagna fördjupade översiktsplanen för Sickla ska området användas som "bevarandeområde från natur- och kultursynpunkt samt rekreationsområde". Strandområdeet är avsett för fritidsbåtar och inte för permanentboende i husbåtar.

Förslaget strider således mot den antagna fördjupade översiktsplanen för Sickla. Projektet innebär en tydlig förändring av landskapsbilden i denna del av Svindersviken och därmed också en påverkan på riksintresset. Miljö & Samhällsplaneringsenhetens påpekanden kan enligt Områdesnämnden Sicklaön sammanfattas så att flera tungt vägande skäl talar för att planarbetet borde avbrytas.

En fördjupad översiktsplan för Finntorp är under utarbetande. Ingenting i underlaget förklarar varför detaljplan för marinstaden måste tas fram innan översiktsplanen är klar.

För att förslaget ska kunna genomföras krävs extra åtgärder av statliga myndigheter: dels att länsstyrelsen upphäver strandskyddet, dels att miljödomstolen ger tillstånd för sanering av mark och bottensediment samt anslutning av vatten- och spillvattenledningar. Länsstyrelsen är mycket tveksam till projektet. Man påpekar också att upplåtelseformer har stor betydelse för hur området utvecklas.

En hälsokonsekvensbeskrivning (HKB) saknas.


Lokalklimat och solbelysning

Även om de flesta bostäderna uppfyller Boverkets riktlinjer om antal soltimmar är läget olämpligt ur solljus- och klimatsynpunkt. Solbelysningen kommer vintertid att vara så pass låg att tillskottet för uppvärmning blir mycket litet. De bostäder, arbetsplatser, lekplatser etc som ligger på land eller nära land kommer att helt sakna solbelysning under flera månader varje år.

När solen når området blir det parallellt med marken. Det kommer att ta lång tid för marken att värmas upp på våren och försommaren, och det blir kallt och fuktigt även på hösten. Bostäder och uppehållsområden bör planeras så att de är angenäma att vistas i under tiden oktober - maj. Bostäder på vatten lämpar sig bra under några korta sommarmånader.


Sanering

Förslaget kräver omfattande och dyrbar sanering. Bland annat måste muddring utföras för att öka vattendjupet till tre meter. I samband med detta kommer sediment att röras upp. Dessutom krävs tillstånd från miljödomstolen.


Tillgänglighet och bilberoende

Den föreslagna vägsträckningen medför fällda träd, sprängningar, utfyllnad och ökat ianspråktagande av markyta. Trots det kommer den att upp till 10% lutning.

Det är uppges att avståndet är ca 1 km till bussarna på Värmdövägen och 500 m till busservicelinjen. Det anges inte om detta är fågelvägen eller gångsträckan. Eftersom cirka halva vägen består av en mycket brant uppförsbacke kommer sträckan att upplevas som betydligt längre. Under stor del av året kommer tillfartsvägen att uppfattas som mörk och isolerad. Detta kommer att bidra till att fr.a. kvinnor inte vågar gå den på kvällarna. Sammantaget kommer detta att leda till ökat bilberoende, vilket inte torde ligga i linje med kommunens miljöpolicy.

Enligt SLs remissvar kan linjesträckningar och hållplatser komma att se annorlunda ut i framtiden, även för servicelinjen.

Trafiken i Finntorp utgör redan idag ett problem pga buller och luftföroreningar. De nya bostäder som planeras i Finntorp kommer i sig att medföra ökad trafik. Att då ytterligare öka den pga ett olämpligt byggprojekt är olämpligt.


Trygg och säker

Nacka är "trygg och säker kommun" och driver ett stort utvecklingsarbete i denna fråga. Tanken är att "trygg och säker" ska genomsyra all kommunal verksamhet och planering.

Risken för att brand sprider sig mellan båtarna är större än i t.ex. radhusområden, då båtarna består av plast. Rekommendation för maxlutning för räddningsfordon är 8%. Här blir det upp till 10%.

Risken finns för fr.a. barn, handikappade och alkohol- eller drogpåverkade personer att hamna i vattnet. Med tanke på att vattnet under 8-10 månader per år är mycket kallt är denna risk inte försumbar.

Det isolerade läget kan komma att inbjuda till inbrott och skadegörelse. Tillfartsvägen kommer att uppfattas som otrygg kvällar och nätter, framför allt av kvinnor.


För Nacka Miljövårdsråd



Jan Åman
ordförande

Detta remissvar har lagts ut på webben som http://www.nackamiljo.se/nmr/marinstad2.html


Nacka Miljövårdsråd
c/o Jan Åman
Plommongatan 9
138 31  Älta
Telefon:
Hem: 7733283
Arb: 161039
Fax:
Arb: 163969
E-mail:
jan@aman.pp.se